Febrero | 2013 | Musicas a lo lejos

Archivo mensual: Febrero 2013

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flangerhandThe FlangerHand plug-in is based on the idea of the early flanging effect realised on a setup of up to 4 tape machines (1 source, 3 recorders) in the ’60s. The playback-head output from two recorders was mixed together onto a third recorder. The “flange” effect originated when an engineer would literally put a finger on the flange, or rim of one of the tape reels so that the machine was slowed down, slipping out of sync by tiny degrees. A listener would hear a “drainpipe” sweeping effect as shifting sum-and-difference harmonics were created. When the operator removed his finger the tape sped up again, making the effect sweep back in the other direction.

Puede descargarse en vst4you y NTS Audio.

wavestationangEn su año de lanzamiento, 1990, el Wavestation fue uno de los desarrollos de Korg más avanzados y representativos de lo que fuera la revolucionaria era MIDI. Una década en la que el desarrollo de hardware por parte de todos los fabricantes dedicados alcanzó su máximo esplendor, no solo por la implantación definitiva de los sistemas digitales si no por la ausencia, o mejor dicho, las carencias de los sistemas informáticos tal y como hoy en día los conocemos.

Han quedado atrás muchas y variadas producciones en las que este sintetizador aparece con un sonido inconfundible dejando grabado su carácter marcadamente digital y un desarrollo de las texturas y la tímbrica que solo esta máquina podía ofrecer en aquel momento.

El proyecto en colaboración entre los ingenieros de Korg y Sequential Circuits favoreció el desarrollo del sistema operativo, y con ello la introducción de las innovadoras síntesis vectorial (A.V) y secuenciación de ondas, lo que supuso un cambio de orientación en la forma en que korg afrontaba el diseño de sus productos y que más tarde continuaría de forma similar con Yamaha.

Primeramente fue la versión Wavestation teclado, la cual poco después se amplió gracias a un kit de expansión (EXK-WS) que ofrecía cuatro chips con un buen número extra de formas de onda. Concretamente añadían un total de 119  muestras en 2 MB ROM de capacidad, convirtiendo a la antigua versión en la renovada y más potente EX. Posteriormente saldrían las versiones en modulo A/D y SR ya expandidas y con algunas mejoras en unos casos y recortes en otros.

Así tales reajustes, rápidamente dieron sus resultados,  traduciéndose en una extensa librería que abarca desde los sonidos más realistas a los más efectistas, pasando por esas atmosferas y ambientes de evolución y variación constante tan característicos de esta serie.

Es fácilmente reconocible en innumerables bandas sonora y producciones audiovisuales orientadas a la industria del cine, así como convertido casi en un estándar e igualmente reconocible en trabajos dedicados a la New Age en su pleno auge allá por los 90, y más actualmente en producciones de estilo Ambient donde continua dando la talla.

Su versatilidad ha hecho… Sigue leyendo

Desde Ni soy informático, ni soy músico, enlazamos este texto que comenta ciertos matices interesantes sobre las diferencias entre registrar y licenciar una obra musical.

Aunque en teoría, una obra es propiedad de su autor por el hecho de crearla (esto es importante, hay que hacerla tangible, no valen aquí las ideas no plasmadas), para poder demostrarlo se hace necesario, aunque no obligatorio, el registro.
Cuando registramos una obra, lo que hacemos es anotar en un servicio público que dicha obra es de nuestra autoría, asociando nuestro nombre (el real, por supuesto) al título de la obra, y a una copia de la misma, con la fecha y la hora exactas del registro. De esa manera, en caso de plagio, es posible reclamar.
Para registrar obras están las oficinas del Registro de Propiedad Intelectual en las que, previo pago de las correspondientes tasas, se entregan unos formularios rellenados, junto con la copia de la obra, y una vez hecho se sella con fecha y hora de la entrega.
En Internet también se puede registrar obras. Ahí entra en juego Safe Creative. Una empresa independiente, pero que tiene acuerdos con varios organismos públicos, para garantizar la salvaguarda de la propiedad intelectual de quienes registran con ellos sus obras.
El servicio en Safe Creative es de pago (anual), aunque existe la posibilidad de registrar gratuitamente las obras, pero con algunas limitaciones, como el espacio disponible (2 GB), el número de registros al mes (10 en total), o el tipo de licencias… Y ahora entramos en el resbaladizo terreno de las licencias.
Cuando creamos una obra, por defecto, y salvo que expresemos otra cosa por escrito, nuestra creación tiene todos los derechos reservados, más comúnmente conocido como copyright. Pero si tenemos la intención de compartir nuestra creación con todo el mundo, sin que exista necesidad de que nos tengan que pedir permiso cada vez que alguien la quiera publicar, debemos licenciarla públicamente.
Licenciar es otorgar parte de los derechos que tenemos reservados como autores a cualquier tercero… Sigue leyendo

cableguys-pancake-2PanCake is an innovative plugin that allows you to create flexible pan modulations.

Key Features

  • Free, and available for both PC and Mac.
  • Creative Modulation Tool: Create complex pan modulations with ease.
  • Unique Waveform Drawing Capabilities: Construct your own modulation curves in a very intuitive manner. Waveforms can be easily drawn using soft or hard control points, thus producing gentle transitions or sharp bends in the waveform.
  • Customized Waveforms: Up to 10 customized waveforms can be stored.
  • LFO Speed: LFO speed can be set free-running from 0.02 Hz to 5.24 kHz. It can also be set in rhythmic units synced to the host sequencer, from a fast 1/128 note modulation up to 32 bars.
  • Always in Sync: The LFO will always stay in sync, even when you make tempo changes in your host software, or jump ahead to different parts of your track.
  • Complete Parameter Control via Automation: Absolutely everything in PanCake can be automated. Even the shape of the modulating waveform can be automated. And if you want to use more than four modulation curves in a song, you can automate the plugin to switch between them.
  • New in version 2: A precise display of channel left/right volume for helpful visual control, an option to trigger the LFO via MIDI notes, a dry/wet control, plus a redesigned interface.

phazorPhazor is a free effect plugin, which emulates the phaser effect found in the Virus synthesizers, which helped make its characteristic sound. A lot of time was devoted to make it sound very close to the original and every control has been carefully adjusted to behave just like the phaser from the Virus. It has selectable 1 to 6 stage all-pass filters controlled by an LFO, with spread and feedback controls. The plugin is highly optimized and its CPU usage is minimal, allowing for multiple instances to be used in a project.

rezon8Rezon8 is a 16 filter advanced Resonator bank VSTplugin.
The plugin was made for the KVR Developers Challenge 2006.

Features :
– 16 Stereo Bandpass filters.
– Volume, Panning and Resonance control per filter.
– Frequency range setting per filter.
– Global Frequency control, can be turned on / off per filter.
– Master Section : Dry / Wet control, to adjust how much effect you want.
– Master Section : 1pole Highpass, To filter out unwanted low frequencies.
– Master Section : Volume, adjust the main volume of the outgoing signal.

collideandplayCollide and Play is a standalone program for Windows designed to compose ambient music in realtime by the interaction of animated graphic elements.  These elements are partially controlled by the musician, and partially autonomous, controlled through specific collison and movement behaviours in a 2D environment.

This program may also be used for live performance, allowing the audience to follow the graphic evolution of the track by means of a large screen or projector mirroring the PC monitor of the performer.

This Collide and Play is what I call a “software instrument” opposed to “virtual instrument”
as it does not imitate or emulate a real world musical instrument.

Collide and Play was expressely made for the DC competition of 2006 at kvraudio.com

antopyaAntopya is mainly made for Ambient sounds and FX.

The main Engine is a FM and Additive Synthesis. Edit the Harmonics Intuitive by moving the Planets on the Crosspad. The Result is wide smooth Pads, Strings, Spacy FX, Bass sounds and more… Additional Presets will come later on my Homepage.

Specs: One OSC + 3 Sub operators, 5 Filter Types (LP/HP/BP/BR/FMT), Phase ADS Envelope, Envelope ADSR, One Step LFO, Chorus FX, Stereo Delay and Crossharmonic Pad for intuitive creating of Harmonics.

Require: Any VST compatible Host on a Windows System. CPU: P3 1,4 GHZ or higher.

basslaneBasslane is the original freeware classic used in countless productions to control the stereo field of lower frequencies on tracks and mixes. It’s a simple, yet very handy little utility that allows you to narrow the width of the frequencies below a defined threshold. The easy-to-use interface features a range of monitoring options allowing precise finetuning while auditioning the processing at different stages.

Tone Projects Basslane for mixing

Mixing

Regain tightness in the bottom of your mix by keeping low frequencies from kick drums, bass lines and other tracks centered in the stereo field. Stereo synth patches, drum tracks mixed from multiple sources, or tracks with delay, reverb etc will often result in a “muddy” mix if the low end is too wide. Just drop Basslane on the track and tuck in the bass as much as you like.

Tone Projects Basslane for mastering

Mastering

Basslane is very useful when mastering and especially when mastering for vinyl records. It allows you to transparently center the bass to prevent excessive stereo content in the low frequencies that could otherwise be very problematic when cutting to vinyl, or loose impact when the track is played back on mono systems.

Tone Projects Basslane for creative use

Be Creative

Experiment with stereo effects on tracks without worrying about losing definition and focus in the bass region. By inserting Basslane as the last effect in the chain you can stack all the wild effects you like on the track, knowing that Basslane will keep the low end under control.

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